Mootorratas? Ratastega mootorkelk, jeti? Vormel? Roadster? Ei ükski neist, aga samas midagi igaühest ehk enneolematu viis maanteel adrenaliinilaksu saada ehk täita veresooned Y-kujulise riistapuu Y-faktoriga! See on Can-Am Spyder!

Riist on kolmerattaline ehk siis traik. Seega võib sadulasse hüpata B-kategooria juhilubadega. Ja nagu maaletooja MotoRent kinnitab, nimetab ka tootja BRP (Bombardier Recreational Products Inc.) riista roadsteriks ehk siis nagu kolmerattaliseks lahtiseks autoks... Kuidagi tuleb ju meie maailmas asju lahterdada, kuigi juba eemalt vaadates sigineb salamisi tunne, et selle riistapuuga sõitmise emotsiooni ei anna vist kuhugi paigutada! See tootja pakub laia valikut, kuid kõik on eri nimede all - mootorkelgud Ski-Doo ja Lynx, jetid Sea-Doo, samas ka Evirude, Johnson ja Rotax mootorid, ning Can-Am ATV-d. Nimi Can-Am on ajalukku läinud kui eeskätt Kanadas ja Ameerikas 1970-ndate algusest kuulsust kogunud krossi- ja sõjaväemootorrataste tootja. 2006. aastal alustati sellenimeliste ATV-de tootmist ning aastast 2007 vapustas maailma Y-faktoriga.
Loomulikult ei ole kolmerattaline sõiduk mingi uudis. Kohe meenub üks päris autot meenutav, tänaselgi päeval Hispaanias tootmises olev Bandido, rääkimata sellest, et isegi veoautosid on kolmerattalisi. Kuid nüüd on üks sellise evolutsiooni saavutus meil endil siin, Eestis saadaval. Ja juba pikemat aega on see ulmefilmi põrnikat meenutav elukas rebinud endale nii mu pilke kui ka mind ennast lõpuks ikka lähemale ja lähemale nagu magnetiga. Nagu ilus naine.
#end#
Võtab põlvist nõrgaks  
Kuigi esimesi spioonipilte avaldati juba aastal 2006, tuli see ihaldusväärne vahend tootmisliinilt maha aastal 2007. Kõige-kõige esimese eksemplari uhkeks omanikuks sai USA tuntud teletäht ja stand-up koomik Jay Leno, kes on laialt tuntud ka kui suur autode ja mootorrataste aficionado ning humoorikate proovisõidulugude autor autoajakirjas Octane Magazine.
See roadster on tõesti vapustava välimusega, ka tagantvaates. Pikalt väljaulatuv üksik tagaratas on täieliku, korralikult laiamõõtmelise autoratta mõõdus, 225/50 R15, ja tuletab meelde ringraja võidusõidu külgkorviga mootorratast. Kogu vedrustus-, pidurdus- ja ülekandesüsteem on kõigile silmitsemiseks avali. Ülekanne toimib hambulise rihma teel, mis toob liitrise Bombardier‘i omatehtud Rotax mootori 106 hobujõudu selle autorattani, et teid kas või kahekaupa paigalt sajani viia sportautoliku kiirendusega. Esimesed rattad on kerest eemal, nagu sportautol Lotus 7. Ja kogu seda võimsust on autojuhile abiks ohjeldamas VSS ehk sõiduki stabiilsussüsteem, mis kätkeb endas nii ABS-, SCS- kui ka TCS-i, ehk siis nii lukustusvastase pidurdussüsteemi, stabiilsuskontrolli süsteemi kui ka veojõu kontrolli süsteemi. Muljetavaldav ja võtab kindlasti hirmud maha, kuigi mul on enne sadulasse kargamist põlved nõrgad ikkagi ja loomulikult sureb autojuhi käes mootorrattaliku käiguvahetuse tõttu masin ikka välja ka. On võimalik omandada ka poolautomaatse käigukastiga roadster, kuid väikese harjumise järel meeldib mulle ikkagi see ehe, tsiklivänt - esimene alla ja teised neli üles. Kinganina saab muidugi vatti, aga ongi hea võimalus ka autojuhil tsiklimehe saapad jalga tõmmata. Käivitus käib lülitist, kui süüde on võtmega sisse keeratud. Siis kuvatakse ka ekraanile juhised, et enne käivitust tuleb alla vajutada «mode» nupp, kust saab ka kompuutri näite vahetada. Kiirus kuvatakse samuti sellele ekraanile digitaalselt, on aga dubleeritud, sest kahel pool on seieritega sihverplaadid samuti olemas. Tahhomeetri punane ala lõpeb 12 000 pöörde/minutis juures, mis on autojuhi jaoks muidugi päris rõõmsaks tegev detail...  Kui aparaat on käivitatud, kostub vaid tasast, sõiduautolikku nurrumist. Välja saab mootori lülitada nii võtmest kui ka voolukatkestuse nupust, mis samuti tuttav nii ATV, jeti kui mootorkelkude pealt - nagu vanasti autodelgi oli nn akulüliti. Kui uuesti käivitamisega probleeme tekib, siis tasubki kindlasti heita pilk selle nupu olekule.
 
Püsib kindlalt teel  
Esimese sõidutunde aga võiks kätte saada mitte päris liikluses, sest mootorrattaga sõitma harjunu jaoks puudub parema gaasikäepideme küljest pidurikang. Pidurdada saab ainult parema jalaga, seisupidur käib vasaku jalaga, samasuguse pedaaliga, nagu see on ka Ameerikas toodetud sõiduautodes ja maasturites. Seega on siin väga-väga oluline pikivahe hoidmine! Aga kui need reeglid selged, piisab umbes tunnikesest tutvumissõidust, kui saab seda riista täiel rinnal nautima hakata! Ohutuses veendute peagi, kõikvõimalikud elektroonilised abilised ei luba vähemalgi määral midagi ehmatavat juhtuda. Ka kohalt ära rebides pole loomulikult karta, et kaherattaline nokk lendu tõuseks. Legend räägib juba sellestki, et põhjanaabritest tõsimeelsed Spyderi katsetajad on üritanud teda sõidu pealt ümber saada ja täiesti edutult! Kurvides ta ei kaldu, on stabiilne nagu auto ega vaja sadulas kaasakallutamist, nagu teevad ATV- või mootorkelgumehed. Aga minek on võrdeline mootorkelguemotsiooniga küll, kuigi lisaks sellele, et ta kurvides ei kaldu, ei soorita sellega ju iseenesestki mõista ka hüppeid...
Linnas on sellise riistaga üliedev ringi tiirutada, kuigi edasi jõuate nagu tavalise autoga, sest aparaadi laius ei luba kuidagi ummikutest kõrvalt mööduda, nagu mootorratturid seda endale lubada saavad. Aga sellegipoolest tõstavad mootorratturid ka teile tervituseks vasaku käe - olete omaks võetud! Kuigi tegelikult ratturid selle spaideri sihtgrupp ei ole, neid ikkagi kolmerattaline nii ei võlu kui tavalise auto juhti, eriti veel sellist, kel mootorratturi juhiluba ei olegi. Tervitatakse teid siis rohkem ikka suurel maanteel, kus siiski kõige mõnusam vabaduse ja kiiruse tunnet nautida.
Kuigi tänane proovisõiduk on maantee jaoks natuke liiga madala tuuleklaasiga ja ka kiivri alt äärest tahab tuul teil pea otsast rebida, on päev ikkagi täie ette läinud! Lõpetate päeva, nagu oleks käinud möllamas kas rallipargis, kardirajal või mootorkelgusafaril.
Kui keegi imelik inimene on väitnud, et jalgpall on parem kui seks, siis ma arvan, et ei ole üldse midagi imelikku öelda, et Can-Am Spyder on kui seks maanteel!
 
 
Plussid - Vapustav väljanägemine, võimas kiirendus, turvaline.
Miinused - Manuaalkäiguvahetusega pusimine, ebatraditsiooniline pidurdamine.  Hind.
Järeldus: Vinge väljanägemise ja kiirendusega turvaline «mootorratas» autojuhile, et tunda end tähesõdalasena!