ONLINE-INTERVJUU | Lugejatele vastab Piletilevi juht! Mis saab kinkekaartidest? Rammsteinist? Sügisestest kontserditest?


ONLINE-INTERVJUU | Lugejatele vastab Piletilevi juht! Mis saab kinkekaartidest? Rammsteinist? Sügisestest kontserditest?
Kollaž: Delfi

Seoses üleeile saabunud uudisega, et suurüritused on vähemalt 31. augustini keelatud, on tuhandetel inimestel palju küsimusi seoses juba soetatud piletitega. Neile vastab Piletilevi juht Jaanus Beilmann, nii palju kui saab ja oskab tänases olukorras. Enne oma küsimuse edastamist loe aga allolev läbi!

27. aprillil sattus Piletilevi ja paljud kontserdikorraldajad ootamatult piletiomanike kirjadelaviini ja surve alla, pärast seda, kui kultuuriminister Lukas teatas, et sel suvel suurüritusi ei tule. Ometi puudus sel hetkel konkreetne juriidiline dokument, seega oli kõik vaid juttude tasandil, millele toetuda lõplikke otsuseid tehes keeruline, et mitte öelda võimatu.

Piletilevi oli sunnitud avaldama pahaste nende poole pöördunud inimeste survel lausa avaliku teate, et kuni pole juriidilist alust, on võimatu midagi kosta ja selgitab nüüd, et isegi selle olemasolul ei sõltu asjad neist.

Tänaseni on defineerimata, kui suur on suurüritus, mida augusti lõpuni toimuda ei tohi, ent selge on, et mais ja juunis ühtki avalikku sündmust toimuda ei saa suurusest olenemata. Juuli ja augusti piiratud võimalustega sündmuste detailide kohta võetakse vastu otsused alles mais.

Piletilevi juht Jaanus Beilmann selgitab, et Piletilevi on müünud ajavahemikku 18. mai kuni 31. august pileteid pea tuhandele üritusele. "Kultuuriminister Lukase esmaspäevbases infotunnis väljaöeldule reageeris suur hulk inimesi, kellel piletid selle vahemiku üritustele ja teatasid "Vaat nüüd minister ütles nii ja ostke mu pilet kohe tagasi."

Ta selgitab, kuidas asjad tegelikult käivad: "Tegelikkuses aga on ürituste eest vastutavad korraldajad ning Piletilevi müüb ja ostab pileteid tagasi vaid ürituste korraldajate loal ja korraldusel.

Korraldajad aga vajavad täna oma tegevuste planeerimiseks (üritustele uue kuupäeva leidmiseks või ärajätmisega seotud protseduuride teostamiseks) aega. Ja kuna ürituste ja neile müüdud piletite maht on suur, siis ei ole Piletilevil võimalik piletiostjate suurele tulvale kohe järsku personaalselt ja konkreetselt vastata."

Ta lisab, et täna saavad kõik Piletilevisse kirjutajad automaatvastuse, kus palutakse inimestel oodata ja antakse teada, et konkreetse ürituse põhine informatsioon avaldatakse selle laekumisel konkreetse ürituse infos Piletilevi kodulehel. Ta lisab, et internetist pileti ostnutele saadetakse see info e-kirjaga. "Need, kes ostnud füüsilised piletid Piletilevi müügipunktidest, peavad oma ürituse kohta otsima infot Piletilevi kodulehelt konkreetse ürituse juurest."

Beilmann palub ka olla kannatlik ja mõistlik, sest iga asi võtab aega olukorra muutudes ja nipsust ei saa midagi muuta: "Andkem korraldajatele aega oma asju seada ja loomulikult on selles korraldajatele oluliseks abiks juriidiliselt selge keskkond ehk konkreetne seaduslik alus, mille alusel korraldajad oma tegevusi ja tulevikku planeerida saavad. Ürituste korraldus on seotud paljude osapoolte omavaheliste lepingutega ja lihtsalt niisama ilma selge seadusliku aluseta ei ole korraldajatel võimalik vajalikke muudatusi planeerida ja ellu viia."

Erinevate ürituste piletiostjatele pannakse ka südamele, et enne suure hooga Piletilevisse kirjutamist kontrollitaks üle, millise piletimüügiettevõtte pilet on. "Piletilevi ei saa kuidagi aidata teistest keskkondadest pileti ostnud kliente."

Lihtsaim käitumisjuhend kriisiaja piletiomanikele on:

  • Oota Piletilevist e-kirja (kontrolli ka rämpsposti kaustu)
  • Konkreetse üritusega seotud muudatuste info avaldatakse selle tekkimisel Piletilevi.ee keskkonnas konkreetse ürituse infos
  • Võimalusel toeta artisti ja korraldajat, võttes vastu muudetud kontserdi aja või pakutava alternatiivlahenduse (Näiteks teatrite ja ka mõnede erakorraldajate puhul saame pakkuda ärajäänud või edasilükkunud ürituse piletite muutmist Kinkepiletiks, mis võimaldab soetada uue pileti konkreetse korraldaja tulevikus toimuvatele üritustele.)
  • Hoidkem ja austagem üksteist – praegune viirusekriis ja sellest tulevad kannatused ei ole meist kellegi süü

Kindlasti on paljudele küsijatele abiks erinevad korduma kippuvate küsimuste keskkonnad, soovitab Beilmann otsida ka vastuseid nii Piletilevi KKK lehelt SIIT, kui Kriis.ee lehelt SIIT.

Kui pärast eelneva lugemist on sul ikka veel küsimusi, postita oma küsimus allolevasse vormi, vajutades "Kirjuta kommentaar". Toimetaja vaatab üle ja edastab saabunud küsimused Piletilevi juhile ning hakkab saabunud vastuseid postitama allolevasse vormi koos vastustega.

Küsi Jaanus Beilmannilt
Kuidas saab olla nii, et mina ostan Piletilevist pileti Eestis toimuvale kontserdile - kontsert jääb ära (Alessandro Safina novembris 2019) nüüd ütleb Piletilevi, et pean võtma ühendust mingisuguse Läti ettevõttega (loomulikult seal keegi ei vasta) ja küsima oma raha tagasi kelleltki tundmatult kolmandalt osapoolelt? Ma ei ole sellele korraldajale raha maksnud, neilt mingit piletit saanud, ei tea isegi kas Piletilevi on neile minu raha edastanud? Piletilevi aga ei vastuta ja ütleb, et ei saa midagi teha. Kuidas meil Eesti vabariigis saab nii olla? VASTUS:Kahjuks jah tuleb ette ka üritusi, mis erinevatel põhjustel ära jäävad ja millede puhul korraldajad oma kohustuste täitmisega raskustesse satuvad. Piletilevi peab oma tegevuses järgima kehtivaid seadusi ning oma tegevuses pakub Piletilevi erinevatele korraldatele müügikanali teenust olles müügiprotsessis vahendajaks. Samuti ei saa Piletilevi ennustada ette olukordi, mis võivad eelmüügi perioodi jooksul mõjutada kontserdi korraldaja finantsvõimekust. Kui Piletilevi peaks keelduma mõne korraldaja poolt pakutavate toodete müügist, siis on sellel korraldajal alati valik kasutada oma kontserdi müügiks mõnda konkureerivat keskkonda või müüa pileteid ise oma keskkonna kaudu.Eesti asub Euroopa Liidus, ning Piletilevi ei saa keelduda teiste Euroopa Liidu ja kolmandates riikides registreeritud korraldajate poolt Eestis korraldatavate kontserdite piletite müümisest, kui nad vastavad seaduse järgi kõigile nõuetele ning nende finantsvõimekus on lepingu sõlmimise hetkel korras.Piletivahendusettevõtte erinevus kaupluste võrdlusega seisneb selles, et Piletilevi tegutseb agendina ja vahendab pileteid korraldaja nimel, tavakauplus ostab aga kauba sisse ja müüb seda edasi. Juurdehindlused kauplustes on oluliselt suuremad kui Piletilevi vahendustasud, kui mängida mõttega, et võiksid eksisteerida mitte piletivahendajad vaid ettevõtted kes ostavad pileteid ja müüvad neid edasi, siis tähendaks see, et piletid oleksid oluliselt kallimad.
Kas olete mõelnud, et teavituse ka e-pileti ostnutele saadate ka edasilükatute osas? Ma kardan et isale jõuluks kingitud piletid (etendus edasi lükatud) unustan ise küll talle meelde tuletada, kui lõpuks selle toimumine käes.VASTUS:Jah me oleme sellele mõelnud ja tegeleme konkreetse tarkvaraarendusega juba praegu.
Kui tahaksin kinkekaardi täna kinkida kellelegi sünnipäevaks lootusrikkalt sügisele mõeldes, siis...?VASTUS:Oleme lootusrikkad ja usume, et täna kingituseks ostetav Piletilevi kinkepilet oma aastase realiseerimistähtajaga annab kingituse saajale hulga kultuurseid valikuid juba sel ja järgmisel aastal. Info siin: https://www.piletilevi.ee/est/uudised/uudised/piletilevi-pikendab-kinkepiletite-kehtivusaega-16-04-2020/Kui tõesti peaks juhtuma, et piirangud pikenevad veelgi, siis Piletilevi pikendab ka Piletilevi kinkepiletite kehtivusaegu samamoodi nagu oleme teinud seda praegu.
Vaatasin, et veel on võimalik osta pileteid nii mõnele jaanitulele kui Lenny Kravitzile ja Judas Priestile juunis? Miks nii? Kas need toimuvad siis ikkagi?VASTUS:Kuna valitsuse otsus kõigi mai ja juunikuu sündmuste mittetoimumise osas on praeguseks vaid üks tööpäev vana, siis ei ole ei Piletilevi ega ka konkreetsete ürituste korraldajad jõudnud veel ürituste informatsiooni täpsustamiseni meie infokanalites. Juhul, kui ostate täna pileti mõnele jaanitulele ja sel või järgmisel nädalal jõuame informatsiooni töötlusega niikaugele, et konkreetne üritus jääb ära, siis vastav informatsioon ka Piletilevi kodulehele ilmub. Ja kõik internetist piletiostjad saavad Piletilevilt vastava teavituse e-kirjaga.Konkreetselt Lenny Kravitzi ja Judas Priesti kontserdi osas ootame üheskoos korraldajate vastavaid teadaandeid.
Härra Beilmann, ma soovin väga teada, kas teie näete võimalust, et Saku Suurhallis toimub näiteks septembri lõpus Trad. Attacki suur kontsert tuhandetele?VASTUS:Kuna need asjad ei sõltu mitte kuidagi minust isiklikult ega Piletilevist, siis täna millestki kindlas kõneviisis rääkida ei saa, kuid saan taaskord viidata kultuuriministri poolt korraldajatele öeldule, et loodetavasti septembrist enam piiranguid hoidma ei pea.
Miks neid "vältimatuid teenustasusi" 0,50-0,90" ja võib olla veel midagi, lisaks peab veel maksma läbi pangalingi ostes (oleneb pangast) ülekandetasu ei ole võimalik jätta kanda üritusekorraldaja kanda ostes? VASTUS:Piletivahendusettevõtte igapäevatöö on tagada piletite mugav kättesaadavus piletiostjatele ja teha korraldajale maksimaalselt lihtsaks kõik piletimüügikorralduse ja piletiostja teenindamisega seotud tegevused (sealhulgas tagasiostu teenindamine). Selle kõige korraldamiseks on piletivahendusettevõttel suured igapäevased kulud tööjõu, tarkvara halduse, serverite ja kontori näol ning lisaks pidevad investeeringud tulevikku ehk tarkvarakompleksi, mis kõigi nende igapäevatoimingute kvaliteetse toimimise peab tagama.Seoses aktiivse konkurentsiga piletivahendusettevõtete turul on teenusepakkujate hinnad lihvitud minimaalseks ja piletivahendusettevõtted sõltuvad jooksvalt oma igapäevasest teenuseosutamisest. Eriolukorra tingimustes, kus piletivahendusettevõtte igapäevatulud on kahanenud nullilähedaseks aga struktuuri ülevalhoidmise kulud on kõik kenasti alles, siis tegelikult kannabki piletimüügiettevõte proportsionaalse osa kahjudest.Piletiostjal on vähemalt Piletilevist pileteid ostes võimalik vältida müügipunkti teenustasusid, ostes piletid neist müügipunktidest, kus müügipunkti teenustasu ei ole: https://www.piletilevi.ee/est/muugipunktid
Kogu see jutt on üks suur keerutamine, lihtsalt ei taheta piletiraha tagasi maksta ja hoitakse oma kontol. VASTUS:Piletilevi on piletivahendaja ning ürituse eest või selle piletiraha tagastamise eest vastutab korraldaja, selgitan lähemalt sündmuse korraldamise protsessi: Kultuuri- ja meelelahutuselamuse loomine ja tarbijani jõudmine on terve suur valdkond/tööstus, mis on seotud väga paljude erinevate inimeste ja teenusepakkujate pingutusega. Kui suurejoonelise teatrietenduse jõudmiseks inimesteni on enne lavale jõudmist vaja lavadekoratsioone, valgustust, ruume, proove, näitlejaid, kostümeerijaid, dekoraatoreid, reklaami jne siis kontsertite puhul on vaja samamoodi kõiki neid eelnimetatud asju. Eelmüügist müüdud piletitelt peavad korraldajad maksma ka käibemaksu riigile. Rahvusvaheliste artistide kontsertite puhul on ette tasutud suurem osa artisti ja produktsioonitasudest.Selleks, et kogu see masinavärk toimiks kannab piletimüügiettevõtte piletimüügist laekuva raha edasi korraldajale, kellel omakorda on kohustus piletiostjate ees. Kui tavaolukorras kõik toimib sujuvalt (ärajäämistest ja edailükkamistest tingitud tagasiostud ja piletivahetamised), siis praeguses eriolukorras on kogu eelnev ahel vaja sisuliselt tagasi pöörata ja kõik see võtab tavapärasest rohkem aega.
Kas on võimalus, et soovin oma piletiraha tagasi kui Lenny Kravitz edasi lükatakse, aga hiljem tuleb see hoopis kallimalt müüki, kui uus kuupäev selge ja siis pean selle hinnaga ostma? VASTUS:Jah – on võimalik. Kas Lenny Kravitzi kontserdi edasilükatava kontserdi uue pileti hind tuleb kallim või soodsam sõltub korraldaja otsusest.
Kas te ise julgeksite täna osta mõne pileti näiteks TMW väiksemale kontserdile augustis?VASTUS:Ei soovi siinkohal vastamisega spekuleerida. Loodan ja usun, et valitsus saab oma tulevikku vaatavate selgete otsustega maha maikuu kolmandaks nädalaks. Julgustavalt oskan siiski niipalju öelda, et kultuuriminister oli teisipäeval korraldajatega vesteldes olnud suve lõpu väliürituste osas üsna optimistlik ning lisaks otsitakse lahendusi ka kuidas siseüritusi saaks korraldada ka juba perioodil, kus distantsi hoidmise nõuded veel kehtivad.
Saan aru, et pileteid on võimalus vahetada ja maha müüa piltivahetus.ee keskonnas, kuid kui inimesele tõesti ei sobi uus kuupäev, mille olete etendusele välja kuulutanud ning keegi ei soovi osta ka tema soetatud pileteid. Mis siis saab? Inimene jääbki oma rahast ilma ning etendus jääb nägemata... Kas on mingisugustele kompensatsioonidele mõeldud? VASTUS:www.piletivahetus.ee keskkonna kohta ei oska AS Piletilevi midagi ja kuidagi kommenteerida, sest see keskkond ei ole Piletileviga kuidagi seotud.Lõppkokkuvõttes on korraldajal piletiostja ees kohustus osta tagasi ka piletiomanikule mittesobivale kuupäevale liikunud ürituse piletid kui piletiostja ei ole nõus talle pakutud asendustoote või kuupäevaga. Tsiteerin siinkohal vastust kriis.ee lehelt KKK alt:„Kultuuriministeeriumi hinnangul tuleb koroonaviiruse tõttu ära jäänud kultuuriüritustele pileti ostnud inimeste õigusi ja korraldajate kohustusi hinnata juhtumipõhiselt. Hinnata tuleb poolte vahel sõlmitud kokkuleppe sisu ja kokkuleppe muutmise võimalust, et leida vastastikku sobiv lahendus. Sündmusi korraldavad asutused ja organisatsioonid võivad pakkuda näiteks kinkekaarte või sündmuse toimumist muul ajal, ent kui pileti ostja pakkumisega nõus ei ole, on tal õigus kokkuleppest taganeda ja piletiraha tagasi küsida. Kuna ärajäävate ürituste hulk on väga suur, tuleb kindlasti varuda kannatust asjaajamisel.
On teil teada, millal saabub selgus Rammsteini toimumise osas?VASTUS:Iga konkreetse sündmuse osas teab vastuseid konkreetse ürituse korraldaja.Aga saame öelda niipalju, et meie värskema info kohaselt on kultuuriminister korraldajatele lubanud suurürituse definitsiooni maikuu kolmandal nädalal ning siis peaks ka selguma kuidas piirangud jõustatakse. Pärast seda peaks olema ka selge, kas näiteks Rammsteini kontsert saab toimuda.Tooksin siinkohal välja korraldaja keeruka olukorra: nimelt kui antakse avalikult hinnang, et „ilmselt selline üritus toimuda ei saa“, siis see tegelikult ei anna veel korraldajale alust lepingute lõpetamiseks ning seega tähendaks tänase seisuga juulikuiste suurürituste ära jätmine korraldajatele oluliselt suuremaid kulusid. Juhul kui üritust ei saa teha riiklike piirangute tõttu on korraldaja jaoks tegu force majeure olukorraga, ning näiteks artistide lepingutest saab taganeda ilma neile kogu tasu maksmata. Kui aga üritus ära jätta ilma ametlike piiranguteta, siis tuleks enamasti tasuda artistitasud täismahus (kui ei saavutata muud kokkulepet). Seetõttu ongi korraldajad sunnitud ootama vihjatud piirangute tegelikku/ametlikku jõustumist.
Mis saab Piletilevi kinkekaartidest kui kehtivusaeg hakkab lõppema, aga seda kasutada pole eriolukorra tõttu võimalik?VASTUS:Hetkel on Piletilevi pikendanud kõigi kinkepiletite, mille realiseerimisaeg oli/on vahemikus 13.03.2020 – 30.09.2020 kuni 31. oktoobrini 2020. Usume, et sügiseks on selge, millises reaalsuses me elame.