„Eesti Vabariigi 100. sünnipäevaks loodud balletilavastus on inspireeritud Eesti malelegendist Paul Keresest ja selle loo jutustamine on usaldatud tõeliste professionaalide kätesse,“ sõnas Riigikantselei EV100 programmi juht Maarja-Liisa Soe. „Uudisteose loovmeeskond alates lavastajast ja heliloojatest kuni tantsijate ning lavakujundajani on esmaklassiline,“ lisas Soe

Balleti keskmes on Eesti male suurkuju Paul Keres, kellel oli maailma maleareenil väärikas positsioon, kuid kellu elu mõjutasid muutused riigis. Peategelase natuuri ja olustiku pinget annavad edasi male rütmist ja tempost ajendatud muusika ning tants.

„Paul Keres oli harukordne talent. Ta tõestas, et kui inimene mõistab jäägitult oma kutsumust ning oskab sellega vastutusrikkalt ümber käia, siis olenemata kultuurikeskkonnast ja riigikorrast, säilitab ta oma väärikuse,” sõnas lavastaja-koreograaf Teet Kask. „Paljude põlvkondade esindajad mäletavad Kerest ja minu hinnangul peaksime temale kui inimesele, kui suurvaimule, pöörama tähelepanu ja avaldama austust,“ märgib Kask.

Mitmekihilise uudisteose loomiseks on meeskonnal kulunud enam kui poolteist aastat. Tervikpildi saamiseks intervjueeriti ka Kerest tundnud inimesi ja tema perekonda.

EV100 muusikaprogrammi kuuluva balletti „Keres“ heliloojad on Timo Steiner ja Sander Mölder, lavastaja-koreograaf Teet Kask, kunstnik arhitekt Ülar Mark, muusikajuht Kaspars Putniņš, libretist Andri Luup, valguskunstnik Margus Vaigur, videokunstnik Taavi Miisu Varm, helikunstnik Kaarel Tamra.

Laval on kuus Eesti Rahvusballeti tantsijat - Abigail Mattox, Iago Bresciani, Carlos Campo Vecino, Cristina Krigolson, Francesco Piccinin ja Benjamin Thomas. Lisaks balletiartistidele teevad lavastuses kaasa YXUS Ensemble muusikud ja täiskoosseisus Eesti filharmoonia kammerkoor.

Etendused toimuvad 3. ja 10. septembril Estonia teatris ja 9. septembril Tartus Draama festivalil. Samuti saab balletti näha sel sügisel Helsingis, Soomes ja 2019. aastal Paul Kerese sünnilinnas Narvas. Mitmed Aasia produtsendid tulevad Eestisse etendust vaatama eesmärgil planeerida lavastusele turneed ka Hiinas ja Jaapanis.