Priit Võigemast lavastusest "Surmatants": minu meelest on ta pigem isegi vallatu teos

 (1)
OTT LEPLAND, REIN RANNAP, PRIIT VÕIGEMAST, JAANUS NÕGISTO
OTT LEPLAND, REIN RANNAP, PRIIT VÕIGEMAST, JAANUS NÕGISTOFoto: Erlend Štaub, Õhtuleht

õNoblessneri valukojas esietendub 31. augustil kontsertetendus "Surmatants", kus kohtuvad Arvo Pärdi "Stabat mater" ja Thomas Adèse "Totentanz". Tõnu Kaljuste ideel põhinev vaatemäng on tänavuste Arvo Pärdi päevade avaetendus, mida saab näha vaid neli korda.

Lavastuse "Surmatants" avastseenis tantsib koreograaf Ingmar Jõela surma kehastades tantsu, mida lõpuks peavad tantsima kõik, vahenda ERR-i Menu portaal "Aktuaalset kaamerat". Arvo Pärdi ja Thomas Adèse teoste saatel rullub lahti lugu, mida on kujutatud keskaegsel Bernt Notke teosel "Surmatants".

Lavastaja Priit Võigemast selgitas, et surmal hingetõmbepausi ei ole. "Ta hakkab otsast paavstiga keerutama ja jätkab kardinaliga, talupojaga ning läheb imikuni välja," sõnas ta ja tõdes, et kuigi teose keskseks teemaks on surm, on lavastuse vorm kõike muud kui morbiidne. "Minu meelest on ta pigem isegi selline vallatu teos."

Bernt Notke "Surmatantsu" fragment on olemas ka Tallinnas Niguliste kirikus. Tegemist on ainsa tänaseni säilinud ja lõuendile maalitud "Surmatantsu" maaliga kogu maailmas, mistõttu tuli helilooja Thomas Adès suurima hea meelega esmakordselt Eestisse. "On suur au töötada maestro Pärdiga, ma dirigeerin tema muusikat esimest korda ja on suur au teha seda tema kohalolul."