Kui sa ei armasta akadeemilist kontserdiformaati, siis kontsert, mis toimub 4. mail Eesti Kunstiakadeemia uues õppehoones, on just sulle sobiv. See on mõeldud kuulajale, kellele meeldib lühiformaadiline esitus, kes tahaks ruumis ringi liikuda ja kellele meeldiks saada osa kontserdist kui kogemusest ja vaheldusest, sest sellel kontserdil vahelduvad nii instrumendid, ruumid kui ka teosed. EKA uus maja on inspireeriv koht oma asukoha, arhitektuuri ja loomingulise energia poolest.

„Tasuta minikontserdid koosnevad kolmest erinevast 30minutilisest sessioonist – publik saab liikuda mööda maja ühelt kontserdilt teisele. Löökpillidel kuuleb Vambola Krigulit ja Madis Metsamarti,

Madis Metsamart

klarnetiteoseid esitavad Helena Tuuling ja Signe Sõmer ning viiulil ja elektroonikal esitab Rootsi koosseis nimega There Are No More Four Seasons ka mitut eesti uudisteost,” räägib festivali korraldusjuht Mari-Liis Rebane.

Löökpillide duo Vambola Krigul ja Madis Metsamart esitavad legendaarse John Cage’i loomingut, mis on põnev, sest partituur koosneb üksnes esitusjuhistest, kuidas valida Hiina „Muutuste raamatu” toimingute järgi kümme instrumenti. Kõik instrumendid peaksid olema tehtud taimsest materjalist või olema ise taimed, näiteks puulehed või oksad.

John Cage partituur

Samuti tuleb ettekandele Toivo Tulevi uudisteos „Partial Burqa Ban, Tot l Burqa Ban” / „Osaline burkakeeld, täielik burkakeeld”, mis viitab keeldudele-vabadusele. Lisaks salapärale loob loo esitamine ka teatud poeetilisuse, mis otseütlemise ja alastusega kaotsi kipub minema.

„Burka vaste, vähemalt Eestis, võiks olla viltkübar, kaabu. Et säilitada kultuurilis-religioosset tasakaalu, soovitab autor uue võimaliku burkakeelustamise seadusega keelustada ka kaabud,” vahendab Rebane helilooja antud vihjeid teose mõtestamise kohta.

Helilooja Ekke Västrik uurib oma teosega ühe materjali omaduste ülekannet teisele. Tema teose „Origami nr 2” puhul on see algmaterjal voltimise tulemusel paberile tekkinud joonterägastik, mida võib vaadata ka kui mingit laadi kaarti või eri proportsioonide ja tiheduste kuhjumist, milles tekivad teatud grupeeringud ja rütmid, aga ka ebasümmeetria ja ootamatused.

Kõigil kontsertidel kuuleb ka uudisloomingut ehk Eesti heliloojate maailma esiettekandeid ning ka rahvusvahelisi teoseid.
Kolm minikontserti annavad küll täispika kontserdi mõõdu, aga selles on piisavalt vaheldust, mis aitab sul ennast uuteks kogemusteks häälestada.
Esimene kontsert algab EKA galeriis 4. mail kell 12.30.

Eesti Teatri- ja Muusikaakadeemias ning Eesti Rahva Muuseumis
Ka Eesti Teatri- ja Muusikaakadeemias toimuvad tasuta kontserdid. 3. mail kell 22.00 astub EMTA ooperistuudios üles muusikakollektiiv CoPeCo Collective.

CoPeCo (Contemporary Performance and Composition) on heliloojatele, nüüdismuusika esitajatele, elektronmuusikutele ja helikunstnikele suunatud kaheaastane rahvusvaheline magistriprogramm, mille jooksul tudengid veedavad iga semestri eri õppeasutustes. Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia on üks nendest ülikoolidest, kes on selle õppevormiga liitunud.

Sel kontserdil esinevad Teemu Mastovaara (tšello), Kristin Kuldkepp (kontrabass) ja Felix Stachelhaus (löökpillid) nii soolo- kui ka kammerkoosseisudes. Nad kõik on ka selle programmi vilistlased.
„CoPeCo kontsert on üpris minimalistlik, võiks öelda isegi meditatiivne. Ettekandele tulevatest heliloojatest on kindlasti tuntuim tänaseks meie hulgast kahjuks lahkunud Clotilde Rosa,

Clotilde Rosa

kellest kujunes 1970ndatel Portugalis nüüdismuusika arengus üks tähtsamaid isikuid ning kes on mõjutanud väga paljusid noori heliloojaid. „Peaceful Meeting” on üks helilooja viimaseid teoseid ning ta toob selles selgelt esile, mida ta muusikas kõige rohkem hindab – dramaatilist ja poeetilist sisu, millel oleks emotsionaalne toime ja mis oleks alati eksimatult tema nägu,” räägib festivali produtsent Janeli Puusaag.

Esitlusele tuleb veel ka „Öömonoloog” – teos Taiwani ühe tegusaima helilooja Ting-Yi Ma sulest. Helilooja on saanud tuntuks sellega, et segab traditsioonilist hiina muusikat atonaalse helikeelega. Christiaan Richteri tsükli „Droplets” ehk „Tilgad” tähtsad inspiratsiooniallikad olid loomulikud protsessid. Selles neljaosalises tsüklis mängib üks löökpillimängija liikuvat polüfooniat, kasutades instrumentidena vaid väheseid puu- ja metallobjekte. Lisaks on kavas teosed Alireza Farhangilt ja Jenny Hettnelt.

Kell 23 esineb EMTA kammersaalis EMTA uue muusika ansambel, mis koosneb EMTA üliõpilastest ja mille kavas on kompositsiooniüliõpilaste esiettekanded ning varasemad teosed.
EMTA uue muusika ansambli kavast, mis kannab pealkirja "Esimene kontakt", leiab ehk rohkem eksperimentaalsemaid teoseid – noorte heliloojate otsingud ja tõlgendused erinevates muusikalistes vormides.

Puusaagi sõnul on seda, kellele need kontserdid eeskätt sobivad, keeruline öelda, inimesed peaks kontserdile tulles olema lihtsalt avatud, ükskõik, millise muusikastiili või esineja puhul. „Soovitan neid kontserte neile, keda huvitab, mis praegu toimub nüüdismuusika valdkonnas – mis teemadega ja väljendusviisidega tegelevad noored heliloojad. Inimestele, kes hindavad rohkem minimalistlikku kammermuusikat,” räägib Puusaag. „Ma ei usu, et kontserdikülastaja muusikaline taust seab eelduseid või takistusi ühegi kontserdi kuulamiseks ja nautimiseks. Pigem peaks kuulaja hoidma avatud meelt.

Nüüdismuusika ei ole võib-olla alati klassikalises mõttes ilus ja harmooniline ning ebakõlad mõjuvad tihti võõristavalt. See on võib-olla kohati isegi häiriv, ent kõiki emotsioone tasub tunda ja uurida, see võib avada uusi uksi ka iseendas,” tõdes Puusaag.
Sissepääs kontserdipaika on Eesti Teatri- ja Muusikaakadeemia peauksest.
Tasuta kontserdid toimuvad ka Tartus ERMis 6. mail kl 15, kus esineb Politsei- ja Piirivalveorkester.

Eesti Muusika Päevad & World Music Days 2019 raames toimuvate kontsertide kohta saate rohkem lugeda kodulehelt.

Jaga
Kommentaarid